• English flag

headspace sparer samfundet for millioner

Ved hjælp af frivillige rådgivere og få fagfolk har rådgivningsinitiativet headspace formået at hjælpe tusindvis af børn og unge. Ny analyse fra Økonomer Uden Grænser viser, at det ikke bare er godt for de unge, men også for samfundet – for hver krone, der investeres i headspace, får samfundet syv igen.
24. august 2017, 10:00

En dugfrisk analyse, fra den uafhængige almennyttige organisation Økonomer Uden Grænser,viser, at for hver krone, der bliver investeret i et gennemsnitligt headspace, er der et samfundsøkonomisk afkast på syv kroner efter en femårig periode.

Faktisk mener de uvildige økonomer, at der er endnu flere penge at hente ved at etablere et headspace. Det skyldes, at analysen, der ser på afkastet ved at investere og drive et headspace, kun fokuserer på de unge brugere af headspace, som har udfordringer med job og uddannelse, ensomhed og livet med en psykiatrisk diagnose.

”Vores analyse viser, at de frivillige gør en mærkbar forskel for de unge, som selv fortæller, at de i høj grad føler sig hjulpet i headspace. Der er en stor samfundsmæssig gevinst, når de unge hjælpes med de her udfordringer. Derfor giver det god mening at sikre rammerne for de frivilliges arbejde", siger Morten Rasmussen, der er en af forfatterne til rapporten.

Frivillighed gør en forskel
En stor andel af headspaces økonomiske investeringspotentiale skyldes, at indsatsen er frivillig, og at rådgivningen gør en mærkbar forskel for de børn og unge, der bevæger sig over tærsklen til et headspace, men vi har kun kigget på et par af de mange områder, som headspace hjælper og rådgiver unge om”, siger Morten Rasmussen, der er en af forfatterne bag rapporten.

En undersøgelse fra Rockwool Fonden sidste år slog fast, at der er et kæmpe besparelsespotentiale, når unge kommer i beskæftigelse eller finder sig til rette i uddannelsessystemet. Faktisk hele 15 milliarder kroner om året koster det samfundet, at otte procent af de unge mellem 25-29 år har mistet kontakten til arbejdsmarkedet og ikke længere er i gang med en uddannelse.

”Det viser jo igen, at det kan betale sig at forebygge og sætte tidligere ind, end vi gør i dag. Der er virkelig god økonomi i at tage hånd om unges problemer, inden de bider sig fast, forplanter sig og udvikler sig til en nedtur eller behandlingskrævende sygdom.

Hvordan skal man få hverdagen til at fungere, hvis hovedet er fuldt af selvhad, usikkerhed og angst?”, spørger direktør i headspace Trine Hammershøy og tilføjer: ”Det er her, at headspace kommer ind i billedet. Vi tilbyder rådgivning og mulighed for at tale om lige de tanker og problemer, som den unge går med på deres præmisser, og vi står til rådighed og kan hjælpe der, hvor den unge ønsker det”, siger hun.

Tidligere på året kastede en anden rapport fra det økonomiske konsulenthus Incentive lys over, at det især er i forhold til beskæftigelse, uddannelse, brug af læger, psykologer samt indlæggelser og behandlinger i psykiatrien, at headspace kan spare samfundet for mange penge.

Men headspace gør også en reel forskel for den enkelte unge. Eksempelvis svarer hele 95 procent af de unge brugere af headspace, at de nu har det bedre med sig selv. Derudover siger tre ud af fire, at de er mindre frafaldstruede på uddannelsen, over tre gange så mange føler sig ikke længere så ofte ensomme, og halvdelen har fået hjælp til at håndtere deres psykiske sårbarhed.

Fakta om Økonomer Uden Grænsers rapport
Økonomer Uden Grænser er en non-profit almennyttig organisation, der yder økonomfaglig bistand til hjælpeorganisationer. Organisationen har rødder i Økonomisk Institut på Københavns Universitet.
Analysen af headspace viser, at

  • en investering på 2,3 millioner i et gennemsnitligt headspace giver en samfundsøkonomisk gevinst på 16,2 millioner kr. over en femårig periode
  • alle 16 headspaces med fuld drift kan medføre en samfundsøkonomisk gevinst på 221,6 millione kr. hen over en femårig periode
  • afkastet stiger år for år, men er lavere det første år, da der går tid, før indsatsen for de unge slår igennem, og da der er flere udgifter forbundet med etableringen og promoveringen af et headspace

Læs hele rapporten her